20 Januari 2009

Jimat atau Kedekut?

Sebelum ni, ada la juga komen yang cakap aku ni kemut duit la, kedekut la, sengkek dan macam-macam lagi. Heheheh. Mungkin komentor tu ada motif yang tersendiri. Motif sakit hati ke..or apa-apa sahaja lah.

Aku tak kisah pun.

I mean, come on la...dari tahun 2008 dan 2009, ekonomi turun naik semput-semput. Dengan minyak naik sebelum ni. Dan sekarang, minyak turun, harga barang, still tinggi. Macam ni lah; kalau aku boleh dapat harga yang lebih murah untuk benda yang sama, kamu nak cakap aku Kedekut atau Jimat?

Sebenarnya macam ni,

dalam satu hari pada minggu lepas, aku terfikir tentang souvenir untuk tetamu kecil. Jadi aku rasa, macam nak bagi lollipop candy tu. Jadi masa lunch di pejabat, aku pun search la portal cenderahati untuk tetamu kecik kita tu nanti.

Search punya search, aku jumpa la satu website yang ada jual lollipop candy ni. Sebatang harganya; RMo.60

Herm, order 200 batang ni, RM120 . OK lah. Kira mampu lah kan.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Nak di jadikan cerita, dalam perjalan pulang ke rumah, aku stuck kat jem. Rawang - standard lah. Tapi dalam rungut-rungut aku tu, aku rasa Allah macam nak tunjukkan kat aku satu benda yang buat aku agak happy lah - bila mana aku nampak signboard kedai

"Kedai Borong menjual Makanan Ringan dan gula-gula"

Kedai tu kat seberang jalan sebenarnya. Lepas dari tu, aku buat U-turn maut, aku terus singgah kedai tu.

Aku cari apa yang aku nak. Aku dapat apa yang aku nak;

Tetttt...terettt..tet.teeett... Lollipop Candy yang sebiiiijik aku tengok kat website cenderahati pengantin siang tu, kat kedai tu jual sepeket ada 40 batang dengan harga RM6. Maknanya sebatang RM0.15.

Makanya, kalau aku nak 200 batang, aku cuma perlu bayar RM30 sahaja. Berbanding RM120. Jimat RM90. Boleh tambah-tambah buat beli bunga telur malam berinai. Eceyh.

Jadi, kalau aku boleh dapat benda yang sama dengan harga RM0.15 sebatang, berbanding RM0.60 sebatang, rasanya, tiada relevannya kenapa aku mesti bayar lebih kot?

Kan?

Aku tak tau sangat pasal theorem kiraan kos pengankutan, kos peluh angkat kotak, kos segala sampai peniaga nak jual sebatang RM0.60 sedangkan pemborong jual RM0.15. I mean, dalam Islam, kalau kamu ambil untung 50% dah kira riba dan harammmmm hukumnya. (betulkan aku kalau salah)

Dan nasihat aku kat sini kepada pengantin-pengantin yang cantik dan kacak semua, kalau nak membeli barang untuk kerja kahwin tu, aku rasa utamakan kat kedai-kedai borong dulu. Kedai-kedia borong ni memang nampak cikai. Ye la mana la tau kan, kalau kamu ni orang kaya, pengantin high-class buat kat hotel, pelamin sampai 6-7 ribu, malu nak masuk kedai borong yang cikai mikai kaaaaannnnnn.

Tapi tu la...kalau boleh dapat benda yang sama dengan harga yang lebih lebih lebih lebih murah, kenapa perlu bayar lebih? Kan?

OK lah.
Sehingga bertemu lagi di lain entri.

p/s: Aku kena remove link website lollipop mahal tu dari blog ni. Not good for recommendation.

53 ulasan:

hidden.wing berkata...

sokong seratus persennnn.

Ms D berkata...

WAh... betulla ... ahh pedulikan kata orang lain.. kita ikut kemampuan kan... anyway... yang faovrs yang memahal tu..selalunya orang bukan simpan pun..buat kumpul habuk je...makanan lagi bagus.. beri rezeki kat orang

dibiuscinta berkata...

wah mmg jimat..sape tau kte p beli kat kedai murah ke hape..mana ada kalo kite p bagi orang, kite letak tanda harga..gile kelako..nampak sgt nak kata kte nak menunjuk beli mahal...hahaha...so abaikan pe org kata..beli je yg murah2..mana ek nak cari yg murah2 kat area klang n shah alam???dlm kepale pk kat tesco xtra je..hehehe

as-prescribed berkata...

noe, ceni noe. kau nak mulakan satu chapter baru dalam hidup kau. bukan nak cakap manusia ni materialistik ke ape, tapi chapter baru tu, perlukan lagi banyak ongkos. lebih banyak daripada apa yang kau belanjakan untuk kenduri. kenapa? sebab kenduri tu paling kuat pun 7 ari 7 malam, yang chapter baru tu, kau nak ke tahan 7 hari 7 malam je?

aku dulu, kad kawen pun aku buat sendiri. memula aku hulur kat member2, ada yang buat muka cam nak cakap, "ape ke sengkek nau minah ni buat kad bodo2 sendirik.." tapi baru minggu lepas, aku dapat 2 jemputan daripada classmates aku, dua2 guna kad yang sama -- tau je lah, kad beli kat kedai, kau nak customize mana sangat. ambik kau, peluang aku pulak untuk senyum penuh makna kat diorang.

anyways, the very best of luck dalam segala pencarian kau untuk misi ni. dan i am also saddened for your loss. takziah.

QuTaQ berkata...

bagus. aku puji kau.

pengalaman : riben yang sama di SSF dan di sebuah kedai macam cikai: SSF RM 29.90. kedai mcm cikai: RM 3.90. gile kapitalis. ha ha ha.

chik Star berkata...

yerla noe,
kite berjimat .
bukannye kedekot lain lar klo orang berade.
Kalau kedai yang burok2 brg2 die murah bnyak.
kedai stndert harge bergande2.

Amy-Wan berkata...

wah..tahniah noe...aku tumpang gumbira...definitely jimat n bkn kedekut! bagusla...kl dpt bnde yg sm...buat pe nk byr mahal kn? lps kawen nnt lg nk pkai byk duit..so kna la jimat2 kn...hehehe..anyway congrats kerana membuat pilihan yg betul.. =)

my hidden stories berkata...

yes...mak saya punya idea pun nak beli candy camtu..dia suruh saya survey kat sogo..

lantas saya cakap.."watper nak carik kat situ..kedai makanan ringan borong kat greenwood tu berlambak2"...

lagi murah!...saya sokong kamu

elyina berkata...

salam.xkesahla ape orang nak cakap.mulut orang ni kite xleh tutup.yang penting ikhlaskan ati tu.niat di hati nak bersedekah.kalo asik pikirkan perasaan orang,xkemane kite ni.


p/s:bleh bagi direction nak ke kedai tu x?ingat nak carik gift untuk si kecil juge.nanti emel saye.lavender_angel53@yahoo.com. thanks ye

nanonano berkata...

yeay !
gud idea..
nk pi ushar candy tu jugak kat kedai borong ptg neh
:p

sreSHAziela berkata...

hi noe.. setuju sgt dgn ko.. ape2 pon mmg kena serbu kedai borong dulu.. lebih afdal n jimat camtu..

ari tu ko ade ke nilai kan.. camne brg..?? murah ker..??

(dr advice kwn2 n experience aku patah kaki jln2 kat nilai..) klau nak beli bunga telur murah better ko tgk kat NSK selayang.. harga sama or lebih murah dr nilai.. beza nye jimat minyak n tol lah kan..

Ladynoe™ berkata...

to DIBIUSCINTA = alamak. Shah Alam dan Klang tak survey la babe.

to AS-PRESCRIBE = wah sempoi nya kad kawen buat sendiri..cerita pasal kad kawen ni, haish serabut-serabut.

to QUTAQ = btul! bunga kat ssf, RM4.80. Bunga yang sama aku beli kat kedai Auntie MAy, RM2.5 Mak aihh!

to ELIYANA = saya dah email awak.

to NANONANO = kedai tu kat Rawang tau! Kat Batu 16

to SreSHAZILA = aritu pgi nilai singgah survey2 je. Beli benda sikit je. Pergi pun sebab nak anta tunang kat lcct. tak sempat jalan banyak pun. Chop, NSK Selayang kat mana wehh!!! cpt bitauuu! sabtu ni nak turun Nilai..kalau NSK selayang lagi best, tayah pegi sana.

nurul aziyana berkata...

ya org hnya pandai bercakap..yg tnaggung kite..pekakkan telinga jg periuk nasi kita jgn smapai lapar di kemudian hari disebbkan makan terlalu banyak hari yg sebelumnya..ewah bermadah pulak..hihihi actually skong 100%

sreSHAziela berkata...

sowwy Noe lupa nak bgth direction td.. NSK selayang tu dekat2 ngan pasar brg selayang.. klau noe dr rawang nak ke batu caves temple.. nsk ni belah kiri.. btl2 blkg pasar borong selayang.. blh nmpk dr jln besar, NSK ni agak besar cam C4..

sreSHAziela berkata...

lupa nak habaq tadi.. noe jgn msk dlm NSK supermarket.. kedai jual brg kawen tu kat luar NSK.. belah tepi kat bahagian pemborong (tp still dlm NSK area).. sana jugak ade kedai pemborong candy.. cuba lah survey k... good luck!

fizza frenzy berkata...

tumpang lalu.. hihi
sy br first time baca blog awk ni.. interesting...
sy rasa la kn.. awk ni bkn kedekut..tp berbelanja secara bhemat hehe tahniah2.. so i think byk yg leh sy blaja dr awk.. ;) salam perkenalan...

sitijamilahazmi berkata...

noe!uh-oh.kat mane exact place kedai borong lolipop ituuu?mau juga beli.kedekut ke ape blakang kira.bukan dia org yg tlg kuarkan duit kan kan?

lyamissy berkata...

betul la aper awak cakap tu...ukur baju di badan sendiri...saya pun nak pergi KL sumwhere bulan 3, kalo sempat singgah ke Rawang...the tag that u did i really amazing...Nice colour and design....

orangorang berkata...

noe, nk tau jugak kat mn kedai tu. serabutla kepala otak bila pikirkan persiapan nk khwn ni.huhuu

Itsmylife berkata...

Anyone bole x suggest kat saya kedai yang murah kat area KL

1. Kad kahwin (xle nak print sendiri sbb bz sangat)

2. Wedding door gift

3. Fabric baju kahwin ( ader kawan recommend Jakel, tapi xtau la betul ke x?? x sempat lagi g survey)

wati berkata...

salam....btol tu noe...yang penting kiter xmembazir...beli mhl2 nak menunjuk2 watpe kan..janji ikhlas....erm..noe boleh x bagi direction ke kedai tue..actually sayer nk carik gift jgk...nanti noe email sy yer...rmun_07@yahoo.com.my...
thanks noe

Juehanita berkata...

ladynoe,

tolong emailkan saye kat mana tmpt nih....saye pon tgh plan utk majelis jugak nih..huhuhu...

astalavista berkata...

saya suka tgk ...saya suke blog akak...best..nak jadikan pentunjuk kawen nie..

Dr. Ikeen berkata...

Boleh juga tolong emailkan saya alamat atau direction ke sana? Terima kasih. Appreciate sangat.

Dr. Ikeen berkata...

Sorry, email address saya asyikin.radzi@gmail.com. TQ.

Dr. Ikeen berkata...

Eh.. sorry.. i tak perasan u update location of kedai tu di atas. Tq ye.. memang blog ni sangat SANGAT membantu dan sgt thotful

Wan Sajidah Ahmad Saburi berkata...

hi..baru baca ur blog...menarik :)
sy pny sourvenir unt tetamu kecil masa majlis sy dulu pun lollipop..sgt jimat ok..nway..keep blogging..best baca ur blog :)

Nad berkata...

Ehem, masa aku kahwin dulupon aku survey betoi2.. biar dapat yang cantik, nice tp murah..mmg aku p cari bahan cenderahati utk kanank2 kat kedai borong mknn ringan. Tp aku xla buat lolipop semata-mata. Aku beli kek apollo + sumi + gula-gula. Letak dlm plakstik yg sokmo org letak coklattu (mcm plastik hemper) yg kecil. Kos semua sekali termasuk plastiktu dlm 45 senjer..Pastu aku dpt cari mak andam n service yg cukup murah lagi puas hati. Pelamin + 1 pasang baju pengantin + hiasan bilik tidur pengantin + hiasan meja makan pengantin + 2 kali solek = RM1000. Mana nak jupe harga begitu! Dahla service dia cukup puas hati. Tp dengarnya laani dia dah naik ckit = RM1100..ckitjer.. Mak Andam kat Kuantan - Kak Watie nama dia, dekat kompleks terumtum, kuantan - no hp dia : 0129634143.Ahaks..

aruza narma berkata...

salam...
thank to god jumpa ur blog which is helpful for my upcoming big day...especially lolipop tu....thanks...
bab yang jimat tu yang paling i setuju sgt2....

the miss bride-to-be berkata...

hi noe. nak tanya boleh tak bg d direction utk pergi dkt wholesaler candy tu. email me at aim.aris@yahoo.com yea. cheers!

Lisa berkata...

Mekom..leh x tolong sy bgtau direction cam maner nak gi kedai borong tu...plz email kat sy lisa82_izan@yahoo.com...thank u very much ekk...

azira.arif berkata...

salam, mesti la nk murah, lagi murah lagi bagus, mahal2 pun kalau ade pembaziran tak bagus jugak...saya bagi pensel utk kanak2...hopefully mereka suke, hmm tp kalu kanak2 bwh 4 thn mcm takde makne je dpt pensel..pensel yg sya dpt pun murah je...

ur fren berkata...

salamcik,leh x nk mintak emelkan direction ke kedai borong sweet kt rawang

Farah berkata...

salam Miss...congrats on ur effort.
bley kasi direction to the shop tak? pls email me at aeyyaa@gmail.com

your help is much appreciated ;) tq

Asu berkata...

Salam dear..sorry cz akak pun sibuk nak tumpang sekaki..bole x bagi durection pegi kedai jual lollipop tu? email me iffa_othman82@yahoo.com. btw thanks for the info dear

zFi berkata...

sebok lak nak komen gak entry lame nihhhh hehehehe

i baru nak kawin maybe tahun depan, so I banyak browse thru b2b blogs yang mane mereka sangat bangga dengan pembaziran keh keh keh ayat tak boleh belah. yelah, catering nak mahal. tempat nak mahal. baju nak designer je mengalahkan celebrity, favors pon nak yang mahal macam sume datang VIP. I pun terkejut gak orang zaman sekrang nak kawin macam nak menunjuk laa pulak (ehhh pandai kau cakap orang ek)

Anyway, berbalik kepada blog yang cik noe sediakan nihh memang seswai untuk i yang berjiwa kedekut ini heh heheheheheh :P

Thankssss!!!!! Saye akan lebih rajin blog-stalking blog anda :D

SAYA SUKE JIMAT v.v

Kami berkata...

salam, ladynoe bole sy ta kedai ni kt mane??

L.e.e.z.a berkata...

wow! giler murah sis..

sis, bleh bg direction nak ke kedai tu tak..
nak survey tok kenduri nnt ;)(noraliza.md@gmail.com)

cucu berkata...

salam..saya pon nk tau direction die kt mane. ni email saya. yeeh4@yahoo.com

Jumiati berkata...

Assalmualaikum..saya pun address gak..nak wat aqiqah anak bulan depan..email saya ye umie_e@yahoo.com thanks

Nurul Farhanah~ berkata...

salam saya fara...
nak mntk address kedai..directory g kedai tu..utk gift budak2 punyer la

fara_chubby5@yahoo.com

AmniFarhana berkata...

ktne address kedai borong candies ni? n apa nama kedai dia ya? leh bg direction? tyvm ^.^ <--ttinggal ketapi daa..entry lama pun nk komen lg huhu

email: amni_farhana@yahoo.com

a PiEce of mE... berkata...

Salam,bole email direction?
saya tau saya lambat..hope kedai tu ada lg..hehe

deltamun@gmail.com

chitie berkata...

nk juge lah direction kedai jual murah nie..nk borong utk kenduri juge...heheh

ro_ssie@yahoo.com.my...thanks ye..:)

.:.farayhasukri.:. berkata...

sis..ehe..nk direction gak..ehe tq sis~ :)
effa_gurl@yahoo.com

aNNor berkata...

sis, boleh bagi direction unt ke kedai borong tu x? TQ
fazilah2111@gmail.com

aflianaz berkata...

dek, bole bagi direction ke kedai borong tu tak? kat liana@kraftangan.gov.my TQVM.

suhadamz berkata...

bole tolong sy bgtau direction cam maner nak gi kedai borong tu...
email suhadamz@yahoo.com
tq :)

~luRve~ berkata...

salam.. bg direction kedai borong tu.. nak beli gak.. mekasih ye..
email sy : ashyzza_z@yahoo.com

Ira berkata...

salam...:)

blh bg direction ke kdai borong tu sbb nk bli gk nie..:D
email sy : bestow88@yahoo.com
tqsm

aidaasmeeda berkata...

Bleh x bg direction jgak ke kdai tu..nak pg tgk jgakla.

syifah mustapha berkata...

sy pon nk direction or address kdai tu, syifah86@yahoo.com
tq yer..

eylah berkata...

salam. blh bg direction x?waeylah@gmail.com. tq kak...